Κυριακή 24 Δεκεμβρίου 2023

Διαχείριση απορριμμάτων: Υπεκφυγές και σκοπιμότητες. Οι μεθοδεύσεις της Κυβέρνησης και των υπάκουων αυτοδιοικητικών της.

 

Του Δημήτρη Ι. Κατσούλη

τ. Δημάρχου Αυλώνος

Περιφερειακού Συμβούλου Στερεάς Ελλάδας

 

Πρόσφατα( 21.12.2023)  όπως αναφέρει το powergame.gr με τίτλο:   «Τέσσερις νέοι διαγωνισμοί για μονάδες απορριμμάτων στις αρχές του 2024», ο Γενικός Γραμματέας Συντονισμού Διαχείρισης Αποβλήτων του ΥΠΕΝ, κ. Μανώλης Γραφάκος, δήλωσε ότι οι νέες μονάδες θα κατασκευαστούν, μεταξύ άλλων, στις Περιφέρειες Βόρειου και Νότιου Αιγαίου, καθώς και στη Στερεά Ελλάδα (Λαμία). Αυτή η είδηση είναι ασφαλώς καταρχήν αισιόδοξη αφού μία από τις δύο διεκδικούμενες ΜΕΑ-ΧΥΤΥ, για την Στερεά Ελλάδα,( Λαμίας και Χαλκίδας) θα πάρει τον δρόμο της υλοποίησης φυσικά με ΣΔΙΤ και όχι με δημόσια δαπάνη.

Ο κ. Μανώλης Γραφάκος σε συνέντευξή του σε ενημερωτική ιστοσελίδα της Εύβοιας επιτέθηκε στα Υπηρεσιακά Στελέχη του ΦΟΔΣΑ Στερεάς Ελλάδας επιχειρώντας να μεταφέρει την ευθύνη της έως τώρα καθυστέρησης στην επιμονή της Υπηρεσίας του ΦΟΔΣΑ να εγκριθεί άμεσα η ένταξη των έργων με δημόσια δαπάνη, αποδίδοντας ιδεολογική εμμονή. Η επίθεση αυτή στα Υπηρεσιακά Στελέχη του ΦΟΔΣΑ Στερεάς Ελλάδας από τον Κυβερνητικό Παράγοντα είναι πολιτικά ανοίκεια και αυθάδης καθότι τα Υπηρεσιακά Στελέχη δεν λαμβάνουν Αποφάσεις απλώς εισηγούνται και εκτελούν τις αποφάσεις του Διοικητικού Συμβουλίου. Συνεπώς η ορθή ιδεολογικοπολιτικά διεκδίκηση της χρηματοδότησης με δημόσια δαπάνη θα μπορούσε να είχε απαγορευτεί από το Διοικητικό Συμβούλιο εάν δεν την υιοθετούσε. Προφανώς το Διοικητικό Συμβούλιο καθώς και οι Κυβερνητικοί Βουλευτές που τους περιφέραν του αυτοδιοικητικούς της Εύβοιας τουλάχιστον προεκλογικά στα Υπουργικά Γραφεία και διαβεβαίωναν ότι θα προχωρήσει  άμεσα με δημόσια δαπάνη η ένταξη των ΜΕΑ Λαμίας και Χαλκίδας -διαβεβαιώσεις που λίγες ημέρες μετά διαψεύστηκαν στην πράξη αλλά θάφτηκαν από τους αυτοδιοικητικούς και τα μέσα τοπικής ενημέρωση-  αποδείχθηκε ότι έλεγαν ψέματα μόνο και μόνο για προεκλογικά οφέλη για την Νέα Δημοκρατία.

Τώρα τα πράγματα δεν άλλαξαν αλλά ολοκληρώθηκαν οι εκλογικές διαδικασίες. Η επιλογή της Κυβέρνησης ήταν εξαρχής να μην χρηματοδοτηθούν τα έργα της Στερεάς Ελλάδας με Δημόσια Δαπάνη αλλά με ΣΔΙΤ, με τον τρόπο ασφαλώς που εκτελούνται οι ΣΔΙΤ στην Ελλάδα, με μοίρασμα των μεγάλων Οικονομικών Κολοσσών που καθορίζουν τις επιλογές της Κυβέρνησης. Το σχέδιο αυτό προχωρά. Οι αυτοδιοικητικοί που υπακούουν τυφλά στις κομματικές επιλογές και στην ιδεολογικοπολιτική εμμονή της Κυβέρνησης να δίνει τα πάντα ανεξέλεκτα στους πέντε- έξι ολιγάρχες (έννοια ασύμβατη με ένα δημοκρατικό καθεστώς) τόσο στα Περιφερειακό όσο και σε Δημοτικό Επίπεδο αποδέχονται τις κυβερνητικές επιλογές χωρίς αντίρρηση. Δεν τολμούν όμως να πουν ότι υποστηρίζουν την εκτέλεση αυτών των ζωτικών έργων με ΣΔΙΤ και απεμπολούν την διεκδίκηση της Δημόσιας Δαπάνης.

Ομοίως, ιδίως οι αυτοδιοικητικοί της Εύβοιας δεν βλέπουν ή αποσιωπούν ότι αποδέχονται στο βάθος του ορίζοντα (ίσως όχι πολύ μακρινού) την καύση των σύμμεικτων απορριμμάτων της Εύβοιας. Ήδη το νομικό καθεστώς είναι έτοιμο. Η προσαρμογή των εγκαταστάσεων ή η μετατροπή εκκρεμεί. Το Αλιβέρι και μεσοπρόθεσμα ίσως η Χαλκίδα αργά ή γρήγορα θα μπουν στο επίκεντρο.

Έως τότε στην Εύβοια η διαχείριση των απορριμμάτων θα πάει ολοταχώς προς τα πίσω καθώς στο προσκήνιο επανέρχεται νέος ΧΥΤΑ (λεγόμενος και «κύτταρο» δηλαδή τμήμα ενός υφιστάμενου ΧΥΤΑ, ενώ στην πραγματικότητα είναι νέος ΧΥΤΑ), και η ΜΕΑ παραπέμπεται στις καλένδες. Επειδή όμως η εγκατάσταση νέου ΧΥΤΑ παραβιάζει την κοινοτική νομοθεσία, θα υποχρεωθεί η Κυβέρνηση να επιταχύνει τις οριστικές ή δήθεν μεσοπρόθεσμες λύσεις. Έχοντας φροντίσει να καλύψει νομικά την καύση των σύμμεικτων, δηλαδή χωρίς επεξεργασία, η χωρική συγκυρία ανοίγει τον δρόμο για την επιβολή της στην Εύβοια.

Όπως φαίνεται από το 2024 ανοίγει ένα νέο κεφάλαιο για την διαχείριση των απορριμμάτων στην Στερεά Ελλάδα και την Εύβοια. Για να είμαστε ρεαλιστές δηλώνουμε ότι δεν μπορούμε τα κλείνουμε τα μάτια στην άμεση αναγκαιότητα της όσο το δυνατόν πιο ολοκληρωμένης διαχείρισης των απορριμμάτων. Οι ευκαιρίες της άμεσης και ολιστικής ορθολογικής διαχείρισης έχουν μάλλον χαθεί. Οι ευθύνες όμως για την υστέρηση της Στερεάς και κυρίως της Εύβοιας έχει ονόματα και διευθύνσεις δεν είναι ούτε αόριστη ούτε ανώνυμη. Το Διοικητικό Συμβούλιο του ΦΟΔΣΑ και η Περιφερειακή Αρχή της Στερεάς Ελλάδας δεν ανταποκρίθηκαν στην υπεράσπιση του δημόσιου συμφέροντος και της αποστολής τους να εξασφαλίσουν στην Στερεά Ελλάδα την λειτουργία των αναγκαίων υποδομών εγκαίρως. Αντίθετα εκ του αποτελέσματος σιγοντάρουν την επιμονή της Κυβέρνησης να προτάξει τα συμφέροντα των μεγάλων Οικονομικών Ομίλων που θέλουν να πάρουν έργα και την τελική ιδιοκτησία τους. Η προσπάθεια, δημόσια ή υπολανθάνουσα, να φορτώσουν την αποτυχία τους ή την επίφασή της πραγματικής επιλογής του, στην επιστημονική και επιχειρησιακή ευθύνη των Υπηρεσιών του ΦΟΔΣΑ είναι πολιτικά απαράδεκτη και πραγματικά ανοίκεια.  

 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Πρόγραμμα δράσεων του Μπλόκου της Κηρίνθου

ΑΓΡΟΤΟΚΤΗΝΟΤΡΟΦΙΚΟΣ ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΜΑΝΤΟΥΔΙΟΥ – ΛΙΜΝΗΣ – ΑΓΙΑΣ ΑΝΝΑΣ ΣΥΝΕΧΙΖΟΥΜΕ ΤΟΝ ΑΓΩΝΑ - ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΔΡΑΣΕΩΝ   Συνάδελφοι αγρότες, κτηνοτρ...