Κυριακή 29 Νοεμβρίου 2015

Η προοπτική του Λιμένα της Κύμης και η συμβολή του στο ευρύτερο γεωναπτυξιακό περιβάλλον


Εισήγηση του Λίνου Τριανταφυλλίδη

Χωροτάκτη Πολεοδόμου
Εισήγηση στην Ημερίδα "Λιμάνια Χαλκίδας και Κύμης, κινητήριοι μοχλοί βιώσιμης ανάπτυξης για την Εύβοια και την Στερεά Ελλάδα", Χαλκίδα,  29.11.2015


Η ΕΙΣΗΓΗΣΗ ΣΕ POWER POINT

Το θέμα που αναπτύσσουμε σήμερα, είναι  πολυσύνθετο.  Και δύσκολο.
1.    Πολυσύνθετο γιατί περιέχει  την  έννοια της Βιώσιμης Ανάπτυξης  στην Εύβοια και την Στερεά και τον συνδυασμό της  με  δύο κινητήριους  μοχλούς, τους λιμένες Κύμης και Χαλκίδος που θα την υποστηρίζουν.
2.    Δύσκολο γιατί όταν κανείς σχεδιάζει,  προσομοιώνει  μια μελλοντική κατάσταση  με την μέθοδο που επιλέγει  και με όσα στοιχεία (πλήθος παραμέτρων) διαθέτει στον  παρόντα  χρόνο. Αυτό από μόνο του περιέχει βαθμούς επισφάλειας της πρόβλεψης.
Η ανάπτυξη για να είναι Βιώσιμη πρέπει να είναι Αειφόρος. Πρέπει να οργανωθεί κατά  τέτοιο τρόπο ο αναπτυξιακός σχεδιασμός  ώστε να την υποστηρίζει συνεχώς. (sustainability)   στα Αγγλικά.

Όσα θα ακούσετε είναι σύμφωνα και με την  ατζέντα της Ευρωπαϊκής ΄Ενωσης  2020 στην άτυπη υπουργική σύνοδο των υπουργών αρμόδιων για τον χωρικό σχεδιασμό και την εδαφική Ανάπτυξη στις 19.5.2011 στην Ουγγαρία στο Γκοντολό, που μεταξύ άλλων προβλέπει:
·         Τον νέο στόχο της ΕΕ για την υποστήριξη της εδαφικής συνοχής, που είναι σύνολο αρχών και κανόνων για την αρμονική, ισορροπημένη, αποτελεσματική, αειφόρο εδαφική ανάπτυξη.
·         Την  καλύτερη διαχείριση του εδάφους  που μπορεί να συνεισφέρει θετικά στην εξέλιξη της οικονομίας, στη δίκαιη πρόσβαση στις υπηρεσίες γενικού ενδιαφέροντος, στις υποδομές και τα δημόσια αγαθά καθώς και στην ορθή διαχείριση των φυσικών και πολιτιστικών πόρων
·   Την Άρση του κινδύνου  αποκλεισμού  που είναι μεγαλύτερος σε περιοχές με χαμηλή προσβασιμότητα, χαμηλές οικονομικές επιδόσεις, έλλειψη κοινωνικών ευκαιριών ή άλλες ιδιαίτερες εδαφικές συνθήκες
·         Την προσοχή που οφείλουμε να δώσουμε στο   ιστορικό και πολιτιστικό περιβάλλον, καθώς και στον  χαρακτήρα του τόπου  που αναπτύσσουμε . Έτσι  βελτιώνεται  η συνοχή του  και η ποιότητα του δομημένου περιβάλλοντος.
·         Ανάπτυξη  πολυκεντρικού προτύπου, που προσθέτει αξία και συμβάλλει  στην ανάπτυξη ευρύτερων περιοχών.
·    Μικρές και μεσαίες πόλεις μπορούν να διαδραματίσουν σημαντικό ρόλο σε περιφερειακό επίπεδο
·         Ενθάρρυνση της ολοκληρωμένης ανάπτυξης των πόλεων, της υπαίθρου και συγκεκριμένων περιοχών
·         Την ενίσχυση της  προσβασιμότητας αγροτικών, περιφερειακών και αραιοκατοικημένων περιοχών, μπορεί να προωθήσουν την επιχειρηματικότητα και να δημιουργήσουν ισχυρές τοπικές δυνατότητες
·          Την  βελτίωση των τοπικών οικονομιών μέσω της ανάπτυξης των τοπικών προϊόντων και αγορών, του επιχειρηματικού περιβάλλοντος, της παροχής κατάρτισης σε τοπικό επίπεδο, της μερικής αυτάρκειας και της δημιουργίας συνεκτικών και ισχυρών τοπικών κοινωνιών
·   Εξασφάλιση της πρόσβασης στις οδικές, σιδηροδρομικές, υδάτινες και αεροπορικές μεταφορές, και σε άλλες υποδομές όπως η ευρυζωνικότητα και τα διευρωπαϊκά ενεργειακά δίκτυα.
·         Αποτελεσματικές λύσεις συνδυασμένων μεταφορών
·         Ενίσχυση των μηχανισμών που μπορούν να διασφαλίσουν τον εδαφικό συντονισμό των παρεμβάσεων, σε όλα τα στάδια του στρατηγικού προγραμματισμού, με την αξιολόγηση  παρακολούθηση, και  διασφάλιση του πεδίου εφαρμογής για την ολοκληρωμένα χωρικά προγράμματα και έργα, και ένταξη διαφόρων ταμείων στις περιφερειακές στρατηγικές

Όσο περισσότερα είναι τα στοιχεία, οι παράμετροι  που υπεισέρχονται τόσο λιγότερες είναι οι πιθανότητες  αστοχίας της πρόβλεψης. Και τα στοιχεία που διαθέτουμε είναι πάντα λιγότερα από αυτά που απαιτούνται, γιατί η πολυπλοκότητα της πραγματικότητας  είναι τόσο μεγάλη που είναι αδύνατον να προσομοιωθεί, να παραμετροποιηθεί συνολικά.
Κάτω από αυτήν την γενική θεώρηση του θέματος, η Βιώσιμη Ανάπτυξη κατ’ αρχάς προϋποθέτει ανάπτυξη. Και η ανάπτυξη δεν προσδιορίζεται  με συγκεκριμένες μονάδες. Περιγράφεται μεν στατιστικά αλλά δεν δημιουργείται στατιστικά..Ούτε μπορεί να γίνει επαγωγικά ακολουθώντας κατά γράμμα κανόνες.
Προυποθέτει ορισμένες βασικές παραμέτρους
·         Συγκυρία, που είναι οικονομική, κοινωνική,πολιτική κλπ.
·         Ύπαρξη κατευθυντήριων γενικών γραμμών  ( ντιρεκτίβων ) προς τα εκεί που θέλουμε να πάμε.
·         Την επεξεργασία προγράμματος που να τις εξειδικεύει
·         Την πολιτική βούληση εφαρμογής τους
·         Την διαβούλευση  και αποδοχή τους από την κοινωνία
·         Την σύγκρουση  με συμφέροντα
Υπάρχουν άραγε αυτές  οι  ελάχιστες προϋποθέσεις σήμερα;
Θα υπάρξουν μήπως στο μέλλον;
Κατά την γνώμη μου ούτε το ένα ούτε το άλλο μεμονωμένα .
Αλλά και το ένα και το άλλο συγχρόνως. Όπου υπάρχουν πρέπει να τις εκμεταλλευτούμε. Όπου δεν υπάρχουν πρέπει να τις δημιουργήσουμε. Οφείλουμε πάντως να προσπαθήσουμε. Αυτό θα κάνουμε σήμερα.
Να δούμε υπό ποιες προϋποθέσεις θα συνθέσουμε. θα προβλέψουμε και θα πορευτούμε κάτω από τις σημερινές συνθήκες. Να τολμήσουμε να προγραμματίσουμε.
Όταν μιλώ για ανάπτυξη για την Εύβοια και για ιδιαίτερα την πατρίδα μου την Κύμη, σκέφτομαι δυο πράγματα. Ότι μου δίνεται η ευκαιρία και η ευθύνη να αναπτύξω ζητήματα που αφορούν στην πρόοδο του αγαπημένου τόπου αλλά και το έντονο αίσθημα πικρίας  ότι τόσα χρόνια λέγονται πράγματα ενδιαφέροντα  που δεν ακούγονται, γίνονται μελέτες που δεν εφαρμόζονται, σχεδιασμοί που μένουν στα συρτάρια και τόσα άλλα. Θα μου πείτε σ’ όλη την Ελλάδα συμβαίνει το ίδιο. Ναι, αλλά η Εύβοια είναι  ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα. 

Θυμάμαι από τα μαθητικά μου χρόνια ότι η πρόσβαση από το εθνικό δίκτυο στην Χαλκίδα γίνονταν από την Ριτσώνα, όμορφο μεν αλλά τόσο βατό που γινόταν και το Ράλλυ της ανάβασης! Σήμερα για τους ίδιους λόγους γίνεται στην Κύμη. Τόσο βατό είναι και εκεί.
Έγινε  μετά ο παλιός δρόμος από την Αυλίδα, γύρω στο εβδομήντα που μετατράπηκε σε σοκάκι σύντομα λόγω της ταχείας και προβλέψιμης  τότε ανάπτυξης της Χαλκίδας. Αυτός βάστηξε με μύρια μπαλώματα και πολλές ανθρώπινες ζωές χαμένες, μέχρι πρόσφατα– μετά από μισό περίπου αιώνα και βάλε -  όταν επιτέλους δόθηκε στην κυκλοφορία ο σημερινός δρόμος.
Ο οποίος που καταλήγει; Σε μία λωρίδα, γιατί η γέφυρα της Χαλκίδας έγινε με μία και μία λωρίδα ανά κατεύθυνση.
Προ ετών άρχισε η ηλεκτροδότηση των σιδηροδρόμων. Λεγόταν ότι θα κατασκευαστεί διπλή σιδηροδρομική γραμμή μέχρι την Χαλκίδα με χίλιες διαβεβαιώσεις γιατί ήδη η πόλη έχει γίνει προάστειο των Αθηνών και μητροπολιτική περιοχή της Εύβοιας στην οποία έχει προγραμματιστεί και η ανάπτυξη λιμένος. Και όμως κατασκευάστηκε μονή γραμμή! Αποτέλεσμα: Τα βασικά έργα υποδομής  που αφορούν την Εύβοια είναι Εκτός Ευβοίας, λειψά, και χρειάζεται να γίνει νέα γέφυρα στο Μπούρτζι και νέα σιδηροδρομική γραμμή, αν θέλουμε να μιλήσουμε για ανάπτυξη.
Θα μπορούσα να συνεχίσω αλλά νομίζω έδωσα το μέτρο.

Στρατηγική Σημασία της Εύβοιας
Η στρατηγική σημασία της Εύβοιας  έχει ανά τους αιώνες διαπιστωθεί και ο έλεγχος του Αιγαίου είναι αδύνατος χωρίς αυτήν.
Η Εύβοια  έχει μήκος περίπου 170 km  και πλάτος κατά το μέσον της πενήντα περίπου Km  με μέσο πλάτος τα τριανταπέντε Km. Εκτείνεται κατά μήκος τριών νομών Αττικής, Βοιωτίας και Φθιώτιδας.
Σε μεγάλο βαθμό διαμορφώνει το κλίμα της  Στερεάς Ελλάδας  από ανατολάς προστατεύοντας την από τα καιρικά φαινόμενα που σπάνε στους ορεινούς όγκους της.  Από την ανατολική πλευρά της διέρχονται οι πλόες από την Ευρώπη  προς  και από τον Εύξεινο Πόντο  και Κωνσταντινούπολη  προς και από Θεσσαλονίκη, από και προς τα νησιά του Αιγαίου, προς και από την Μ Ασία  και τις Νοτιότερες περιοχές μέχρι Κύπρο και Αίγυπτο.




ΤΑ ΔΥΟ ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΑ ΠΡΟΣΩΠΑ ΤΗΣ ΕΥΒΟΙΑΣ
Η Εύβοια έχει δύο αναπτυξιακά πρόσωπα

·         Το Δυτικό που αποτελεί  μια ζώνη στην οποία μεταφέρθηκε η ανάπτυξη , κυρίως οικιστική κατά το μοντέλο της Αθήνας ,από την Ανατολική πλευρά του Ηπειρωτικού κορμού της Στερεάς  Ελλάδας στην δυτική πλευρά του.
·         Το Ανατολικό που έχει χαρακτηριστικά νησιού με διπλή περιφερικότητα (Υποπεριφέρεια Στερεάς Ελλάδας- Ανατολικό τμήμα της υποπεριφέρειας) με έντονα τα σημάδια της απομόνωσης, της  ελάχιστης προσβασιμότητας με έναν δρόμο με ταχύτητα μελέτης σχεδόν παντού τα 50 χλμ. που αν δεν τα παραβείς για να φθάσεις στην Κύμη θα χρειαστείς από την Χαλκίδα πάνω από  δυόμιση ώρες όταν η τάξη μεγέθους για τα σημερινά δεδομένα θα έπρεπε να  είναι τα  σαράντα με πενήντα λεπτά.


Το τμήμα αυτό αποτελεί το ανατολικότερο σημείο της στερεάς φθάνει στο κέντρο του αιγαίου και μπορεί να φθάσει κανείς και με τα πόδια από την Αθήνα. Στο τέλος αυτής της διαδρομής  στο ακρότατο σημείο της Περιφέρειας ,βρίσκεται η περιοχή  της Κύμης.
Η θέση της είναι μοναδική τόσο χωροταξικά  όσο και γεωστρατηγικά
Σε απόσταση της τάξεως των 90 ΝΜ  βρίσκονται τα ανατολικά νησιά
Στα εκατό μίλια Βόρεια  η Θεσσαλονίκη και ΒΑ  η Προποντίδα και περίπου στην ίδια απόσταση προς Ν η Σαντορίνη. Ο ισθμός της  Κορίνθου   βρίσκεται σε απόσταση περίπου 130 ΝΜ
·         Γεωστρατηγικά ο χώρος διαθέτει το μεγαλύτερο  τεχνητό λιμάνι της Ελλάδας, συνολικής έκτασης 500 στρεμμάτων, με περίμετρο 3 ΚΜ και αξονικές διαστάσεις 1χ 0,5 ΚΜ η περίπου 0,6χ 0,3 ΝΜ. Στρατιωτική Βάση, Σε ελάχιστη απόσταση Αεροδρόμιο Στρατιωτικό   και  Πολιτικό στην Ν. Σκύρο σε απόσταση μισής ώρας με ταχύπλοο  που μαζί με την κεντροβαρική θέση της περιοχής  καθίσταται παράγοντας ισχύος.

Ο Κύμη αποτελεί τον Βόρειο-Ανατολικό πόλο του δήμου Κύμης Αλιβερίου, Ενός Δήμου που Ενώνει δύο θάλασσες (Ευβοϊκό και Αιγαίο) με δύο λιμάνια, με αναπτυγμένο δευτερογενή τομέα  στο Αλιβέρι (ενεργειακό και παραγωγικό κέντρο), με σημαντικό πρωτογενή τομέα Δύστος –Αλωνάκι κλπ , με σημαντικό λιμάνι στις Πετριές,  τριτογενή τομέα (Τουρισμό) με πολύ μεγάλες δυνατότητες ανάπτυξης στην περιοχή της Κύμης που διαθέτει το μεγάλο λιμάνι προς το Αιγαίο.
 Η φύση εξ άλλου την έχει προικίσει με εξαιρετική πανίδα και χλωρίδα, με όμορφες παραλίες, βουνά, λίμνες ποτάμια με άφθονο καθαρό νερό. Η ανθρώπινη παρέμβαση δεν ήταν η πρέπουσα, όμως πολιτιστικά, αρχαιολογικά είναι αξιολογότατη και  είναι απαράδεκτη η υστέρηση της ανάπτυξης τόσο του Δήμου όσο και ολόκληρης της Ανατολικής Εύβοιας.
Πρωτίστως γιατί ύστερα από διακόσια χρόνια ελεύθερου βίου του Ελληνικού κράτους στερείται ακόμη των απαραίτητων συνδέσεων που να λειτουργούν σαν ιμάντες μεταφοράς της ανάπτυξης και να την διαχέουν τόσο εσωτερικά προς την Στερεά Ελλάδα, όσο και σε ολόκληρο τον εθνικό κορμό.
·         Οι θαλάσσιες μεταφορές,      
·         ο τουρισμός και οι υπηρεσίες  και η  
·         καθετοποιημένη πρωτογενής παραγωγή
  μπορούν να αποτελέσουν   την αιχμή του αναπτυξιακού δόρατός της  
με την συνεπικουρία της ανάπτυξης του δευτερογενούς τομέα.

ΚΥΜΗ:ΑΝΑΤΟΛΙΚΗ  ΠΥΛΗ  ΕΙΣΟΔΟΥ
Κατά την εκπόνηση της χωροταξικής μελέτης αναθεώρησης  της περιφέρειας βορείου Αιγαίου που έχει αναλάβει το γραφείο μου μαζί με το γραφείο της συναδέλφου κ. Φ. Παπαγεωργίου, η Κύμη έχει καθοριστεί σαν δυτική πύλη εισόδου στο Β. Αιγαίο και από εκεί στην Μ. Ανατολή και τον Βόσπορο ( Λιμάνι Εθνικής Σημασίας). Αποτελεί το ανατολικό  άκρο της Στερεάς για την στήριξη των μεταφορών προς τον Ηπειρωτικό κορμό της Χώρας .

 Είναι το άκρο ενός  Αναπτυξιακού θαλάσσιου ΤΑΥ   
Από βορρά προς Νότο διατρέχει το Ανατολικό Αιγαίο Από την Αλεξανδρούπολη και την Καβάλα μέχρι την Κύπρο και την Αίγυπτο, και
του άξονα Ανατολής Δύσης  που ξεκινά από την Κύμη και κατευθύνεται προς την Μ Ασία τον Βόσπορο και από εκεί  προς τις  Ανατολικές  Ευρωπαϊκές χώρες, μέσα από την Μαύρη Θάλασσα.
Η πρόταση αυτή έχει γίνει αποδεκτή σε δύο περιφερειακά συμβούλια και από την επιτροπή λιμένων του υπουργείου Ναυτιλίας Η μελέτη βρίσκεται στο Β2 (τελικό) στάδιο, όπως και η αντίστοιχη μελέτη της Στερεά Ελλάδας που παρουσιάστηκε από την συνάδελφο κ. Χουρσιανάκου  στο περιφερειακό συμβούλιο πρόσφατα πού σε σχέση με την ανάπτυξη του λιμανιού της Κύμης έχουν την ίδια κατεύθυνση.

ΚΥΜΗ  : ΣΗΜΕΙΟ ΑΝΑΣΥΣΤΑΣΗΣ ΤΩΝ ΠΛΟΩΝ ΤΟΥ ΑΙΓΑΙΟΥ

Κατά τον τρόπο αυτό η  Κύμη μπορεί να αποτελέσει τον κόμβο ανασύστασης των πλόων  με την δημιουργία HUB. Δηλαδή κόμβου του βασικού θαλάσσιου δικτύου , με την σύγκλιση των πλόων σε αυτήν και την οργάνωση και μεταφορά αγαθών και υπηρεσιών από Ανατολάς προς  και από την Ηπειρωτική ακτή και την διάχυσή της εσωτερικά στην περιφέρεια και στον Εθνικό κορμό. Εδώ πρέπει να τονίσουμε την σημασία του οριζόντιου άξονα Αντίρριου –Ιτέας-Θήβας-Χαλκίδας. Ο ερχόμενος από την Δυτική Ευρώπη στο λιμάνι της Πάτρας και έρχεται απ ευθείας στο Λιμάνι της Κύμης με εξοικονόμηση  πολλών ωρών μέχρι την Αθήνα και τον Πειραιά και εκμεταλλεύεται την συντόμευση κατά πέντε ώρες την χρονική απόσταση από τα Ανατολικά νησιά και τους άλλους προορισμούς   
Πολύ σημαντικό είναι επίσης το γεγονός ότι η  «ενεργειακή πρίζα»  του Αιγαίου, δηλαδή η διασύνδεση των νησιών του ανατολικού Αιγαίου με το Ηλεκτρικό Ηπειρωτικό δίκτυο θα έχει είσοδο  στην περιοχή της Κύμης με προορισμό το Ενεργειακό κέντρο Αλιβερίου, τον  άλλο πόλο του Δήμου Κύμης – Αλιβερίου  Αυτό αποτελεί εθνικό σχεδιασμό  και ήδη το θέμα βρίσκεται στην διαδικασία της αδειοδότησης

ΔΗΜΙΟΥΡΓΊΑ ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΟΥ ΔΙΑΔΡΟΜΟΥ

  Αν κοιτάξει την πύλη  αυτή κανείς  από την ανατολική πλευρά της, η Κύμη, με τα χαρακτηριστικά που προσδίδονται στο λιμάνι ( Πύλη εξόδου προς το Βόρειο  Αιγαίο, λιμάνι Εθνικής  σημασίας) και  από την αντίστοιχη μελέτη της Στερεάς Ελλάδας, μπορεί να αποτελέσει την Ανατολική πύλη εισόδου στην περιφέρεια Στερεάς Ελλάδας.
  Μπορεί να δημιουργηθεί ένας αναπτυξιακός διάδρομος  που να διατρέχει την κοιλάδα που σχηματίζεται μεταξύ της Κύμης και του Αλιβερίου της μοναδικής εξόδου της Εύβοιας και συνεπώς της Στερεάς Ελλάδας προς το μέσο του Αιγαίου.
 Και σαν αναπτυξιακό διάδρομο δεν εννοούμε μόνο τον οδικό άξονα  Χαλκίδα –Κύμη, χωρίς τον οποίο φυσικά ακυρώνεται κάθε σχεδιασμός, αλλά τον άξονα  διέλευσης των αγαθών και υπηρεσιών των τοπικών αναπτυξιακών τριπόλων που θα συμπλέκονται και θα προωθούνται προς τα κέντρα αξιοποίησης και διάθεσης.

ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΩΝ ΤΡΙΠΟΛΩΝ
  Και σαν τοπικά αναπτυξιακά τρίπολα  εννοούμε την λειτουργία τοπικών οικονομιών που αναπτύσσονται  σε πολλά σημεία της Ανατολικής Εύβοιας αλλά και περιοχών  της  δυτικής Εύβοιας .
Πολλά  ορεινά  χωριά  λειτουργούν  παραγωγικά με τριπλό τρόπο
·         Τον αστικό πυρήνα τους,
·         το παραλιακό μέτωπό τους και την θάλασσα (π.χ. Αλιεία, Ιχθυοτροφεία)
·         Το ορεινό και το αγροτικό τμήμα τους. (Αγροτική οικονομία,Υλοτομία κλπ.

Ο παραγόμενος πλούτος  απαιτεί την ύπαρξη μεταγωγέα .
Υπό την μορφή δικτύων  επικοινωνίας απαιτείται η κατάλληλη τηλεματική, τηλεφωνική  τηλεοπτική υποστήριξη.
Υπό την μορφή φυσικού προϊόντος η διασύνδεση με κατάλληλο και ασφαλές δίκτυο.
 Υπό την μορφή παροχής τουριστικών υπηρεσιών η ανάπτυξη κατάλληλων υποδομών  συζευγμένων  και προσβάσιμων για κάθε εποχή του έτους. (για θαλάσσιο, Αστικό και ορεινό τουρισμό κλπ.).
Τα επί μέρους οικονομικά τρίπολα, πρέπει να αρθρώνονται μέσω κόμβων στις βασικές  γραμμές μεταφοράς, διοχετεύοντας  προϊόντα και υπηρεσίες προς την Στερεά Ελλάδα και τον Εθνικό κορμό. Αυτός είναι άλλωστε ο βασικός λόγος για την χάραξη του άξονα ,όχι μακριά από τα οικιστικά σύνολα και όχι απ΄ ευθείας από Χαλκίδα προς την Κύμη αποκόπτοντας την  πρόσβαση στα δίκτυα
Μπορούμε να αναφέρουμε ενδεικτικά:
(Κύμη-Παραλία Κύμης), (Ποταμία –Πλατάνα),  (Οξύλιθος-Στόμιο), (Οριό –Μουρτερή)
{ (Οχτωνιά)- (Αγ.Δημήτριος, Αγ. ΜερκούριοςΜπουρνιά)}, (Αχλαδερή-Κορασίδα),
{(Περιβόλια,Φλέβες,Τρικόβικο)-(Κάλαμος)},
{ (Κριεζά –Πετριές), (Αγ Απόστολοι-Κλιμάκι)},  (Αλιβέρι-Κάραβος), τυπικό παράδειγμα,
{(Γυμνό –Καλλιθέα)-(Βάθεια)}, (Καλογερόβρυση-Παλίρροια), (Αγ.Λουκάς-Ακτή Νηρέως),
(Ανω Βάθεια-Αμάρυνθος) κλπ.
Σε σχέση με τις θαλάσσιες μεταφορές  από Ανατολάς  η αρχή  και όχι τέλος διαδρομής μπορεί και πρέπει να είναι το λιμάνι της Κύμης.

Οι χερσαίες εγκαταστάσεις αποτελούν το κλειδί της επιτυχίας κάθε λιμένα. Άλλωστε λιμάνι χωρίς χερσαία ζώνη αποτελεί  ασφαλές καταφύγιο σκαφών και μόνο. Η έκταση του λιμένα μπορεί  να εξασφαλίσει τις σχετικές εκτάσεις:  είτε με επιχωμάτωση των παράκτιων τμημάτων του, είτε, με την εξυπηρέτηση των λειτουργιών του λιμένα από ενδότερες εκτάσεις συνεκτικές ως προς τον αυτόν  με τις κατάλληλες συνδέσεις αλλά και χωρίς να προσβάλλουν τον ευαίσθητο τουριστικά χώρο αναπτυσσόμενες σε αθέατες  από την παραλία περιοχές. 
Το λιμάνι έχει σημαντικά βελτιωθεί με την δημιουργία  των κατάλληλων υποδομών για κρουαζιερόπλοια  αλλά έχουν πολλά να γίνουν ακόμη. (δημιουργία μαρίνας τουριστικών σκαφών –σήμερα υπάρχει στοιχειώδης υποδομή  Και βέβαια χωρίς την δημιουργία εμπορικού λιμένος δεν θα μπορέσει να παίξει τον ρόλο που προβλέπεται. Άλλωστε πιστεύω θα μας τα πουν οι ειδικοί επί των λιμένων.
Απαραίτητη είναι η κατασκευή μέσου σταθερής τροχιάς  για την μεταφορά εμπορευμάτων. Αυτό είχε προταθεί από την εποχή του Χ. Τρικούπη για την εκμετάλλευση του Λιγνίτη της περιοχής .Την πρώτη βαριά βιομηχανική εγκατάσταση  στην Ελλάδα το 1870 περίπου που την εγκαινίασε ο Βασιλιάς, με απασχόληση άνω των 3000 εργατών που στις αιχμές διπλασίαζε τον αριθμό.
Η προβλεπόμενη εξάλλου αεροπορική σύνδεση με υδροπλάνα που βρίσκεται σε στάδιο προετοιμασίας και του οποίου η εφαρμογή και λειτουργία του πρέπει να επισπευτεί ενισχύει  την επίσπευση των υποδομών. Η ύπαρξη  του πολιτικού αεροδρομίου της Σκύρου με το οποίο η ταχεία σύνδεση μέσω κατάλληλων ταχύπλοων μέσων μπορεί να αυξήσει την αναπτυξιακή δυναμική.
Δηλαδή μετατροπή του λιμένα  σε κόμβο (HUB) συνδυασμένων  μεταφορών

Το λιμάνι της Κύμης μπορεί να παραλαμβάνει  τον Τουριστικό και Εμπορικό φόρτο από και προς την ανοικτή θάλασσα και παράλληλα με την ανάπτυξη του θύσανου  επικοινωνίας  και της λειτουργίας των συνδυασμένων μεταφορών να λειτουργήσει σαν ένας από τους δυο πόλους  μαζί με το λιμάνι της Χαλκίδας που προβλέπεται να αναπτυχθεί όπως θα μας αναλύσουν οι επόμενοι ομιλητές. Το Λιμάνι της Χαλκίδας έχει σημαντικότατο ρόλο να παίξει στην τροφοδοσία της ενδοχώρας της Στερεάς Ελλάδας και να συμβάλλει εκτός των άλλων (Τουρισμός, Μαρίνα κλπ, φιλοξενία σκαφών κλπ ) στην περεταίρω ανάπτυξη της Βιομηχανικής ζώνης των Οινοφύτων, σημαντικότατου αναπτυξιακού εργαλείου της Στερεάς Ελλάδας, εθνικής σημασίας
 Εξέλιξη  αυτής της μορφής πρέπει απαραιτήτως  και μπορεί να συνδυαστεί με την  προστασία της Τουριστικής ανάπτυξης ,  που αναπτύσσεται ήδη στην περιοχή της Κύμης .
 Στο εγκεκριμένο Γενικό Πολεοδομικό Σχέδιο, δεν προβλέπεται η ύπαρξη  τουριστικής παραλιακής αναπτυξιακής ζώνης, πέραν μιας κουκίδας στην Μουρτερή νοτιοανατολικά της μονής  Μάντζαρη, πολύ μακριά από εκεί που σήμερα αναπτύσσεται, αποστερώντας και καταδικάζοντας την περιοχή σε μαρασμό, δίχως την δημιουργία τουριστικού υποδοχέα για την διευκόλυνση της υφιστάμενης τάσης που αποσπασματικά και χωρίς καμιά βοήθεια αναπτύσσεται από τους επιχειρηματίες του τόπου.( όπως το Κύμη Παλλάς)
 Πρέπει να δημιουργηθούν  υποδομές  προσέλκυσης και ανάπτυξης  του τουρισμού  υπερτοπικής σημασίας  (περιφερειακού  επίπεδου) εκμεταλλευόμενοι τις άριστες φυσικές και τις κατάλληλες κλιματολογικές τοπικές συνθήκες (Θαλάσσιου, αγροτουρισμού, οικοτουρισμού, φυσιολατρικού, περιπατητικού, ποδηλατικού, ιαματικού, Θρησκευτικού, ορεινού τουρισμού, γαιοτουρισμού, θερμαλισμού  κλπ.) παράλληλα με την ανάπτυξη των σπορ, όπως της ποδηλασίας του windsherfing, αναρρίχησης αθλητικής προετοιμασίας, με την θέσπιση αγώνων εθνικού επιπέδου σε υφιστάμενα κατάλληλα  πεδία της περιοχής μας, όπως μπορούν να προκύψουν από μία εξειδικευμένη μελέτη αξιοποίησης της περιοχής.
( γήπεδο golf  που οι ανάγκες του καλύπτονται από τις πηγές  που υπάρχουν  κλπ.)
Να δημιουργηθεί ευρύτατος τουριστικός πόλος  για την  κάλυψη των αναγκών της περιφέρειας αλλά και να καταστεί εθνικής σημασίας προορισμός.
  Για όλα τα προηγούμενα  είναι τόσο σημαντική η αμφίδρομη ζωτική και στιβαρή επικοινωνία  μεταξύ  Δήμου Κύμης –Αλιβερίου  και της πρωτεύουσας  Χαλκίδας

Η άρθρωση των διαφορετικών  πλεονεκτημάτων των περιοχών στον αναπτυξιακό διάδρομο καθ οδον προς την  Στερεά Ελλάδα  θα ενισχύσει   την   ανάπτυξη  παραγωγικών  δραστηριοτήτων κατά περιοχή συμβάλλοντας στην δικτύωση και των υπόλοιπων περιοχών με τον αναπτυξιακό αυτό διάδρομο παρασύροντας στην ανάπτυξη και τις υπόλοιπες.
Προτείνεται εδώ αναπτυξιακή μελέτη του χώρου που θα εξειδικεύει τα προαναφερόμενα
Βασικό αναπτυξιακό εργαλείο είναι η δημιουργία κάθετων αξόνων προς τον διαμήκη άξονα της Εύβοιας. Κατά τον τρόπο αυτό οι προσβάσεις από την δυτική πλευρά προς την ανατολική θα  μειώνουν συστηματικά την απομόνωσή της. Να μην ξεχνάμε ότι η άρση των ενδοπεριφερειακών ανισοτήτων αποτελεί στόχο της Ευρωπαϊκής Ενωσης  και οι σχετικές δράσεις είναι σαν δαπάνες επιλέξιμες.
Πρέπει λοιπόν τελικά, να στραφεί η Στερεά Ελλάδα προς ανατολάς, να ανοιχτεί στο Αιγαίο από όπου πάντοτε ερχόταν  και ο πλούτος και διεκπεραιώνονταν τα αγαθά.
ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ
   Για τον λόγο αυτό είναι σε πρώτη φάση απαραίτητο να γίνουν τα ακόλουθα:
1.    Άμεση προτεραιότητα  στην κατασκευή του αναπτυξιακού εργαλείου που ονομάζεται Λεωφόρος Χαλκίδας –Κύμης  πού από το χωροταξικό σχεδιασμό της περιφέρειας έχει δοθεί προτεραιότητα έναντι του Βορείου και νοτίου κλάδου με βάση τις επιλογές που προαναφέραμε
2.    Ολοκλήρωση των παρακάμψεων Βασιλικού-Αλιβερίου-Βάθειας  για την απομάκρυνση  της κυκλοφοριακής πίεσης στα αστικά κέντρα και την δημιουργία κόμβων προσέγγισης των αστικών ενοτήτων.
3.    Επέκταση, συνεχή ανάπτυξη  αναβάθμιση  και εκσυγχρονισμό  του Λιμένα της Κύμης και την απόδοση του ρόλου που μπορεί και πρέπει να παίξει (Τουριστικό, Εμπορικό- Διαμετακομιστικό κλπ)
4.     Αναπτυξιακή μελέτη της ευρύτερης περιοχής διέλευσης  του άξονα Κύμης –Αλιβερίου που θα εξειδικεύει τα όσα ειπώθηκαν προηγουμένως και θα προτείνει δράσεις και μέτρα
5.    Ανάθεση μελέτης για την χωροταξική ενοποίηση των δήμων που έχουν προκύψει από την συνένωσή τους με τον νόμο του Καλλικράτη, ώστε να  αποφευχθούν οι πολλαπλές χωροθετήσεις και να εξοικονομηθούν πόροι για την ανάπτυξη
6.    Ανάθεση μελέτης για τον καθορισμό όρων περιβαλλοντικής αναβάθμισης της ενότητας.
7.    Την εκπόνηση μελέτης  τουριστικής ανάπτυξης με εξειδίκευση στον υπερτοπικό πόλο της Κύμης όπως προτάθηκε προηγουμένως.
8.    Την προώθηση  ταχείας  σύνδεσης μεταξύ Κύμης και ν. Σκύρου
9.     Την ανάθεση μελέτης δημιουργίας εγκαρσίων οδικών αξόνων προς τον διαμήκη άξονα της Εύβοιας για την άρση της απομόνωσης των Ανατολικών περιοχών της Εύβοιας .
10.  Την δημιουργία συντονιστικού οργάνου στελεχωμένου από εξειδικευμένους επιστήμονες για την παρακολούθηση και τον συντονισμό  του προτεινόμενου σχεδιασμού
11.   Την αναζήτηση προγραμμάτων στα πλαίσια του ΕΣΠΑ και άλλων εθνικών για την ένταξη των έργων
12.  Την οργάνωση συνεδρίου για την ανάπτυξη της περιοχής για την άμεση εξαγωγή συμπερασμάτων και προγραμμάτων εφαρμογής.
Τέλος εύχομαι και ελπίζω να δω την περιφέρεια της Στερεάς Ελλάδας να παίξει τον ρόλο που της αναλογεί σε Εθνικό επίπεδο και την Εύβοια τον τόσο σημαντικό  χώρο για την Ελλάδα, να πάρει την θέση που της αξίζει. Να δούμε υπό ποιες προϋποθέσεις θα συνθέσουμε. θα προβλέψουμε και θα πορευτούμε κάτω από τις σημερινές συνθήκες. Να κάνουμε την κρίση ευκαιρία. Να μην δειλιάσουμε, να μην παγώσουμε από τον φόβο της αποτυχίας.
Να τολμήσουμε να προγραμματίσουμε.
Για το καλό της Ελλάδας για το καλό του μέλλοντος αυτού του τόπου. Τα νιάτα του, που τα βλέπουμε να φεύγουν, όταν σε περιόδους κρίσης οι δημόσιες επενδύσεις έδειξαν πάντα τον δρόμο για την αύξηση της απασχόλησης και την αξιοποίηση του ανθρώπινου δυναμικού της πατρίδας μας, τόσο αξιόλογου που παρά το σαράκι που μας τρώει όλους μας από τα χρόνια του Ομήρου, τον Νόστο, αναγκάζονται να καταφεύγουν στο εξωτερικό, όχι για την απόκτηση εμπειρίας που είναι απαραίτητη, αλλά για επιβίωση. Γι αυτά τα παιδιά και για όλα όσα αγωνίζονται στην πατρίδα μας κάτω από τραγικές και αντίξοες συνθήκες, οφείλουμε ένα παλέψουμε χωρίς σταματημό για πρόοδο για προκοπή, για ένα καλλίτερο αύριο για την Πατρίδα μας. Πού τόσο αγαπάμε και τόσο μας πληγώνει.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Πρόγραμμα δράσεων του Μπλόκου της Κηρίνθου

ΑΓΡΟΤΟΚΤΗΝΟΤΡΟΦΙΚΟΣ ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΜΑΝΤΟΥΔΙΟΥ – ΛΙΜΝΗΣ – ΑΓΙΑΣ ΑΝΝΑΣ ΣΥΝΕΧΙΖΟΥΜΕ ΤΟΝ ΑΓΩΝΑ - ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΔΡΑΣΕΩΝ   Συνάδελφοι αγρότες, κτηνοτρ...